Hammerfest kontoret

kate.m.larsen@kusek.no post@kusek.no

Alta kontoret

tom.oyvind.heitmann@kusek.no og annebb@kusek.no

Kontrollutvalget
i Hammerfest kommune

Kontrollutvalget er kommunestyrets eget kontroll- og tilsynsorgan, hjemlet i kommuneloven med egen forskrift.

Utvalget skal gjennom sitt arbeid medvirke til at kommunens innbyggere og øvrige interessenter har tillit til kommunen, og at kommunen forvalter sine tjenester i tråd med kommunestyrets intensjoner og vedtak, og i henhold til lov, forskrifter og statlige føringer.

Kontrollutvalget velges av kommunestyret etter nærmere regler fastsatt i forskrift. Kommunestyret kan foreta nyvalg av hele utvalget når som helst i løpet av kommunestyreperioden.

 

Personer i nye Hammerfest kommunes kontrollutvalg

for Inneværende valgperiode (2023-2027)

MEDLEMMER

 

1. Ole Ingvald Hansen, Leder – AP/R/SP/MDG/SV

2. Ellen Birgitta Johansen, Nestleder – H/PN/FRP/KRF

3. Sylvi Jane Husebye, Medlem

4. Leif Småback, Medlem – AP/R/SP/MDG/SV

5. Grete Svendsen, Medlem – AP/R/SP/MDG/SV

VARAMEDLEMMER

AP/R/SP/MDG/SV

1. Petter Muller

2. Randi Bratland

3. Kristina Grundt

4. Espen Von Hirsch Kummeneje

5. Camilla Stensby

H/PN/FrP/KRF

1. Vidar Antonsen

2. Bente Hansen

3. Eglantina Molosiu
4. Fred Johansen

Dokumenter

innkallinger, møtereferat, saksdokumenter

Kalender

oversikt over fremtidige møter

Hendelser i januar 2020

  • Utvidet møte m/minikurs i kontrollutvalget i Hammerfest

    Utvidet møte m/minikurs i kontrollutvalget i Hammerfest


    januar 21, 2020

    INNKALLING TIL «MINIKURS» OM KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG LOVPÅLAGTE OPPGAVER

     Til alle valgte medlemmer og varamedlemmer av kontrollutvalget i Hammerfest kommune for valgperioden 2019 – 2023.

    Først av alt, til lykke med det viktige vervet som medlem/varamedlem i kontrollutvalget!

    Kontrollutvalget er et av de få kommunale utvalgt som er lovpålagt gjennom kommuneloven, og er kommunestyrets utøvende kontrollorgan. Utvalgets rolle og oppgaver er nærmere definert i egen forskrift til kommuneloven.

    Kontrollutvalgets sekretariat (KUSEK IKS) er av leder, Ellen Birgitta Johansen bedt om å gi kontrollutvalgets medlemmer og varamedlemmer en nærmere innføring i hva rollen og oppgavene innebærer. Kort sagt si litt om det å sitte i kontrollutvalget, og gi dere en oversikt over hvilke oppgaver kontrollutvalget har etter regelverket, slik at dere allerede i starten får best mulig innblikk i det arbeidet som ligger foran dere.

    Leder har derfor berammet et utvidet møte i kontrollutvalget, med innlagt «minikurs» for dette formålet tirsdag den 21. januar 2020 kl. 11.00på Hammerfest rådhus, kommunestyresalen. Det legges opp til at kursets varighet vil være på omlag 3 klokketimer inkl. kort pause med noe å bite i, og avsluttes senest kl. 14.00.

    Kontrollutvalgets varamedlemmer vil da bli permittert, mens de faste medlemmene fortsetter dagens agenda klokken 14.00 med behandlende møte, hvor følgende saker er aktuelle for sakslisten:

    Vurdering av oppdragsansvarlig regnskapsrevisors uavhengighet til Hammerfest kommune og Kvalsund kommune
    Revisjonsstrategi for revisjonsåret 2019 – redegjørelse v/revisjonen
    Rapport: Forvaltningsrevisjon «Saksbehandling ved tildeling av institusjonsplasser»
    Budsjett 2020 for kontrollarbeidet i Hammerfest kommune
    Sekretariatets oppgaver til kontrollutvalget - endringer i forhold til tidligere vedtak
    Eventuelt

     

    Til denne delen av møtet vil det i tillegg til informasjonen her, bli sendt ut et egen innkallingsbrev med endelig saksliste, så snart sakene er ferdig utredet og klar til utleggelse på hjemmesiden. (Eventuelt kjent forfall til denne delen av dagens agenda fra de faste medlemmer bes likevel meldt til sekretariatet snarest slik at varamedlem kan innkalles.)

    Kontrollutvalgets medlemmer og varamedlemmer innkalles med dette til «minikurset». Innkallingen utløser rett til permisjon fra arbeid og godtgjørelser etter kommunens reglement.

    Eventuelt forfall bes meldt snarest til sekretariatet på telefon 907 07 571 eller på epost til jan.henning.fosshaug@kusek.no .

    Til orientering:

    Innkallinger til kontrollutvalgets møter skjer elektronisk pr. epost, og saksdokumenter vil da være tilgjengelig for nedlastning på sekretariatets hjemmeside www.kusek.no under den tildelte siden til kontrollutvalget i Hammerfest kommune. Det vil også bli tatt med til møtet utskrift av saksdokumenter til utdeling ved behov. Skulle det være noen spørsmål i forhold til dette eller annet, er det bare å ta kontakt med sekretariatet, så finner vi ut av det.

     

    Det opplyses for øvrig om at hjemmesiden for tiden er under oppdatering på ny plattform, og inntil videre er innkallinger, saksdokumenter og møteutskrifter fra tidligere møter begrenset til de møter som er avholdt i 2019. Dette, og oppdatering av kontrollutvalgenes sammensetning vil imidlertid ajourføres for alle kontrollutvalgene etter hvert som vår kapasitet tillater.

    Med vennlig hilsen

    På vegne av kontrollutvalgets leder

    Jan Henning Fosshaug

    Rådgiver

    Kontrollutvalgssekretariatet i Vest-Finnmark IKS

    Oarje-Finnmárkku Dárkkistanlávdegotte Cállingoddi SGO

    jan.henning.fosshaug@kusek.no

    Tlf.: 907 07 571