Hammerfest kontoret

kate.m.larsen@kusek.no post@kusek.no

Alta kontoret

tom.oyvind.heitmann@kusek.no og annebb@kusek.no

Kontrollutvalget
i Loppa kommune

Kontrollutvalget er kommunestyrets eget kontroll- og tilsynsorgan, hjemlet i kommuneloven med egen forskrift.

Utvalget skal gjennom sitt arbeid medvirke til at kommunens innbyggere og øvrige interessenter har tillit til kommunen, og at kommunen forvalter sine tjenester i tråd med kommunestyrets intensjoner og vedtak, og i henhold til lov, forskrifter og statlige føringer.

Kontrollutvalget velges av kommunestyret etter nærmere regler fastsatt i forskrift. Kommunestyret kan foreta nyvalg av hele utvalget når som helst i løpet av kommunestyreperioden.

Personer i Loppa kommunes kontrollutvalg

for Inneværende valgperiode (2023-2027)

VARAMEDLEMMER

Dokumenter

innkallinger, møtereferat, saksdokumenter

Kalender

oversikt over fremtidige møter

Hendelser i februar 2020

  • Kontrollutvalget i Loppa kommune - minikurs om kontrollutvalgets rolle og oppgaver

    Kontrollutvalget i Loppa kommune - minikurs om kontrollutvalgets rolle og oppgaver


    februar 28, 2020

    INNKALLING TIL «MINIKURS» OM KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG LOVPÅLAGTE OPPGAVER

     

    Til alle valgte medlemmer og varamedlemmer av kontrollutvalget i Loppa kommune for valgperioden 2019 – 2023.

    Først av alt, til lykke med det viktige vervet som medlem/varamedlem i kontrollutvalget!

    Kontrollutvalget er et av de få kommunale utvalg som er lovpålagt gjennom kommuneloven, og er kommunestyrets utøvende kontrollorgan. Utvalgets rolle og oppgaver er nærmere definert i egen forskrift til kommuneloven, Forskrift for kontrollutvalg og revisjon.

    Kontrollutvalgets sekretariat (KUSEK IKS) er av leder, Elin Marie Olsen bedt om å gi kontrollutvalgets medlemmer og varamedlemmer en nærmere innføring i hva rollen og oppgavene innebærer. Kort sagt si litt om det å sitte i kontrollutvalget, og gi dere en oversikt over hvilke oppgaver kontrollutvalget har etter regelverket, slik at dere i starten får best mulig innblikk i det arbeidet som ligger foran dere.

    Leder har derfor berammet et utvidet møte i kontrollutvalget, med innlagt «minikurs» for dette formålet fredag den 28. februar 2020 kl. 10.30 på Loppa rådhus, kommunestyresalen. Det legges opp til at kursets varighet vil være på omlag 3 klokketimer. Kontrollutvalgets medlemmer og varamedlemmer innkalles med dette til «minikurset». Innkallingen utløser rett til permisjon fra arbeid og godtgjørelser etter kommunens reglement.

    Kontrollutvalgets varamedlemmer vil etter kurset bli permittert, mens de faste medlemmene fortsetter dagens agenda klokken 13.45 med ordinært behandlende møte, hvor leder har satt følgende  saker på sakslisten:

    • Rapport Forvaltningsrevisjon Rekruttering og kompetanse
    • Kontrollutvalgets årsmelding 2019
    • Møte- og aktivitetsplan 2020
    • Åpen diskusjon om fremtidig revisjonsordning for Loppa kommune

    Eventuelt saker som måtte komme inn i etterkant, og er klar for behandling kan komme i tillegg.

    Til det ordinære møtet vil det i tillegg til informasjonen her, bli sendt ut et egen innkallingsbrev med endelig saksliste, så snart sakene er ferdig utredet og klar til utleggelse på hjemmesiden. (Eventuelt kjent forfall til denne delen av dagens agenda fra de faste medlemmer bes meldt til sekretariatet snarest slik at varamedlem kan innkalles.)

    Eventuelt forfall til «minikurs» eller ordinært møte bes meldt i god tid til sekretariatet på telefon 907 07 571 eller på epost til jan.henning.fosshaug@kusek.no  .

    Til orientering:

    Innkallinger til kontrollutvalgets møter skjer elektronisk pr. epost, og saksdokumenter vil da være tilgjengelig for nedlastning på sekretariatets hjemmeside www.kusek.no  under den tildelte siden til kontrollutvalget i Loppa kommune. NB. Dersom noen har behov for å få utdelt utskrift av saksdokumenter til ordinært møte, vennligst gi melding om dette til sekretariatet i god tid, så tar vi utskrift med til møtet. Skulle det være noen spørsmål i forhold til dette eller annet, er det bare å ta kontakt med sekretariatet, så finner vi ut av det så godt vi kan.

    Det opplyses for øvrig om at hjemmesiden for tiden er under oppdatering på ny plattform, og inntil videre er innkallinger, saksdokumenter og møteutskrifter fra tidligere møter begrenset til de møter som er avholdt i 2019. Dette vil imidlertid ajourføres for alle kontrollutvalgene etter hvert som vår kapasitet tillater.

    Med vennlig hilsen

    På vegne av kontrollutvalgets leder

     

    Jan Henning Fosshaug

    Rådgiver

    Kontrollutvalgssekretariatet i Vest-Finnmark IKS

    Oarje-Finnmárkku Dárkkistanlávdegotte Cállingoddi SGO

    jan.henning.fosshaug@kusek.no

    Tlf.: 907 07 571

    Møte 1/2020 Kontrollutvalget i Loppa kommune

    Møte 1/2020 Kontrollutvalget i Loppa kommune


    februar 28, 2020

    ORDINÆR INNKALLING TIL MØTE I KONTROLLUTVALGET I LOPPA KOMMUNE

    Det vises til tidligere forhåndsvarsel i innkallingsmail til minikurs og til vedlagte ordinære innkallingsbrev til behandlende møte i kontrollutvalget i Loppa kommune fredag den 28. februar 2020, klokken 13.45. Møtested: Rådhuset i Loppa, kommunestyresalen.

    Kontrollutvalgets faste medlemmer innkalles med dette til møtet. Eventuelt forfall bes meldt snarest til sekretariatet på telefon 907 07 571 eller pr. epost til jan.henning.fosshaug@kusek.no

     

    Andre med møterett (men ikke møteplikt):

    • Kommunens ordfører (med tale og forslagsrett)
    • Oppdragsansvarlig revisorer (med talerett)

    Saksdokumenter er tilgjengelig for nedlastning på sekretariatets hjemmeside www.kusek.no under siden til kontrollutvalget i Loppa kommune.

    Saksfremlegg tilhørende sak 3/2020 er ikke helt klart for utlegging, men det tas sikte på at dokumentet skal være tilgjengelig på nett i løpet av dagen i dag. Selve rapporten er imidlertid allerede tilgjengelig for nedlastning.

    Dersom noen av medlemmene har behov for saksdokumenter i papirformat, vennligst gi melding om dette til sekretariatet, så sørger vi for å ta utskrift av dokumentene med for utlevering i møtet.

    Eventuelle innkomne referater legges frem i møtet.

    Ps. Vi minner samtidig om minikurs forut for det ordinære møtet, klokken 10.30, hvor kontrollutvalgets medlemmer og samtlige varamedlemmer er innkalt.

     

    Med vennlig hilsen

    På vegne av kontrollutvalgets leder

     

    Jan Henning Fosshaug

    Rådgiver

    Kontrollutvalgssekretariatet i Vest-Finnmark IKS

    Oarje-Finnmárkku Dárkkistanlávdegotte Cállingoddi SGO

    jan.henning.fosshaug@kusek.no

    Tlf.: 907 07 571